Friday, October 10, 2014

Ball Bearing ေတြရဲ႕ အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း



Ball Bearing ေတြရဲ႕ အေၾကာင္းမေျပာခင္ Main L.O Pump Motor Failure မွ တန္ဖိုးၾကီးၾကီး ေပးဆပ္ရတဲ့ သင္ခန္းစာေလး တခု ေျပာျပခ်င္ပါတယ္…

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုမၸဏီရဲ႕ Training တခုမွာ တင္ျပသြားတဲ့ သင္ခန္းစာေလးပဲ ျဖစ္ပါတယ္…

သေဘာၤတစင္းရဲ႕ No. 1 Main L.O Pump ရဲ႕ E-Motor ဟာ Bearing Noise ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ အသံုးမျပဳႏိုင္ပဲ ရပ္ထားလိုက္ရပါတယ္… အဲဒီေမာ္တာကို အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ Overhaul မလုပ္မိပဲ တလကုန္လို႔ Pump ေတြေျပာင္းတဲ့ အခ်ိန္က်ေတာ့လဲ No. 2 Main L.O Pump အလွည့္ပဲမို႔ ဆက္ေမာင္းထားပါတယ္… ေနာက္လေရာက္ေတာ့ No.1 L.O Pump E-Motor ကို Overhaul မလုပ္ရေသးတာေၾကာင့္ No. 2 Pump ကုိ ဆက္ေမာင္းထားျပန္ပါတယ္… အဲဒီအခ်ိန္က်မွပဲ No. 1 L.O Pump ရဲ႕ E-Motor ကို Overhaul လုပ္ျဖစ္ပါတယ္… Overhaul လုပ္ျပီး မၾကာခင္ Panama Canal မွာ No. 2 L.O Pump ရဲ႕ E-Motor ဟာ Breakdown ျဖစ္သြားပါတယ္… အဲဒါနဲ႔ ကုမၸဏီကို အေၾကာင္းၾကားျပီး Motor အသစ္ကို အလွ်င္အျမန္ မွာေပမဲ့ Motor အသစ္ဟာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ မရရွိတဲ့ အျပင္ No. 1 Main L.O Pump ကလဲ မၾကာေသးမီကမွ Overhaul လုပ္ထားတာေၾကာင့္ Standby Pump မရွိလဲ ခရီးဆက္လို႔ရတယ္လို႔ ယူဆခဲ့ၾကပါတယ္… အဲဒီလိုနဲ႕ Panama Canal ကထြက္ျပီး ၃ရက္ခန္႔အၾကာမွာ No. 1 Main L.O Pump ရဲ႕ E-Motor ဟာ Bearing Failure ျဖစ္ျပီးေလာင္သြားျပန္ပါတယ္… အစားထိုးစရာ Spare Motor ကလဲ မရွိေတာ့ ပင္မစက္ၾကီး ေမာင္းမရေတာ့ပဲ ပင္လယ္ထဲမွာ ရြက္လႊင့္ရျပီေပါ့ဗ်ာ… အဲဒီ E-Motor Failure ေၾကာင့္ ကုမၸဏီဟာ ေဒၚလာ ၅သိန္းေလာက္ ဆံုးရႈံးခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္…

အဲဒီေမာ္တာရဲ႕ Driving End Bearing ဟာ Single Row Angular Contact Bearing ျဖစ္ျပီး ၂ လံုး တစံု တပ္ထားပါတယ္… ကုမၸဏီကေျပာတာကေတာ့ Bearing ေတြကို တပ္ဆင္ပံုမွားလို႔ Failure ျဖစ္ရတာလို႔ ဆိုပါတယ္… တကယ္ေတာ့ Bearing ေတြရဲ႕ Quality ကလည္း အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္… SKF တို႔ FAG တို႔လို ကုမၸဏီၾကီးေတြက ထုတ္လုပ္တဲ့ genuine bearing လား pirate bearing ေတြလား မသိႏိုင္တာေၾကာင့္ Bearing ေတြကို supply လုပ္ရာမွာ တကယ္မွန္ကန္တဲ့ Bearing Supplier ေတြဆီကပဲ ဝယ္ယူသင့္ပါတယ္… ဒီလိုေျပာရတာလဲ တရုပ္ျပည္က supplier ဆီက bearing ကို Overhaul လုပ္ရာမွာ ထည့္သံုးမိလို႔ နာရီ ၇၀၀ ေလာက္ သံုးရုံနဲ႔ ေမာ္တာေလာင္သြားတဲ့ ကိုယ္ေတြ႔ အေတြ႔အၾကံဳေလးေၾကာင့္ပါ…

ေမာ္တာေတြဘာေၾကာင့္ေလာင္သလဲ

ေမာ္တာေတြ ဘာေၾကာင့္ေလာင္သလဲ ဆန္းစစ္ၾကည့္တဲ့အခါ Bearingေတြေၾကာင့္ျဖစ္တာက ၆၀-၇၀% ခန္႔ရွိျပီး Insulation ေၾကာင့္ေလာင္တာက ၃၀-၄၀% ခန္႔ ရွိပါတယ္… 

Bearing Failure အမ်ားဆံုးျဖစ္ေစတာကေတာ့ over/under lubrication ေၾကာင့္ပါပဲ… မမွန္ကန္ေသာ lubrication ေၾကာင့္ ဘယ္ရင္အိမ္ထဲမွာ အပူေတြျဖစ္ေပၚေစျပီး Grease ေတြကို ပ်က္စီးေစကာ bearing failure ျဖစ္တတ္ပါတယ္…  ဘယ္ရင္ရဲ႕ Temperature Limit ကို ေက်ာ္လြန္သြားျခင္းေၾကာင့္ ဘယ္ရင္မ်ားပ်က္စီးကာ ေမာ္တာမ်ားကို ေလာင္ေစပါတယ္… ၁၅ ဒီဂရီ ဆဲလစီးယပ္ ပိုေအးတိုင္း ဘယ္ရင္ရဲ႕ သက္တမ္း ၂ ဆပိုလာပါတယ္…. Sealed Bearing ေတြကေတာ့ Greasing လုပ္စရာ မလိုေပမဲ့ Open Type ေတြကေတာ့ Graese ထိုးေပးရပါတယ္… Grease ကို က်ပ္သိပ္ေနေအာင္ မ်ားစြာထိုးထားျခင္း သည္လည္း Overheat  ျဖစ္ေစတတ္ျပီး ေမာ္တာေလာင္ကၽြမ္းတတ္ပါတယ္… ပံုမွန္အားျဖင့္ ေမာ္တာလည္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ Grease ကို ၃ ခ်က္မွ ၅ ခ်က္ခန္႔ပဲ ထိုးသင့္ပါတယ္…

ေနာက္ထပ္ Bearing Failure ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြကေတာ့ Misalignment နဲ႔ High Ambient ပဲ ျဖစ္ပါတယ္… 

Angular Contact Bearing အေၾကာင္း

SKF ကေတာ့ Angular Contact Bearing ေတြကို Single Row, Double Row နဲ႔ Four-Point Contact ball bearing ဆိုျပီး ထုတ္ပါတယ္…

72 B(E) နဲ႔ 73 B(E) series ထုတ္လုပ္ျပီး 70 B series အရြယ္အစားတခ်ိဳ႕လဲ ထုတ္ပါတယ္…

အဲဒီကမွ Single Row Angular Contact Bearing ကို Basic Design နဲ႔ Universal Matchable Bearing ဆိုျပီး ထပ္ထုတ္ပါတယ္…

Basic Design ကေတာ့ Bearing ကို တေနရာမွာ တလံုးထဲ တပ္ဆင္အသံုးျပဳဖို႔ ျဖစ္ျပီး ႏွစ္လံုးတြဲျပီး အသံုးျပဳဖို႔ မသင့္ေတာ္ပါ… Universal Matchable Bearing ေတြကေတာ့ အစံုလိုက္ အသံုးျပဳဖို႔ ထုတ္လုပ္ထားတာပါ…

Angular Contact Bearing ဟာ ပံုမွန္ Bearing တခုထက္ ပိုျပီး heavy axial forces နဲ႔ radial loads ခံႏိုင္ရည္ရွိျပီး သူတို႔ရဲ႕ တည္ေဆာက္ပံုအရ misalignment ကိုလည္း အတိုင္းအတာ တခုအထိ ခံႏိုင္ရည္ရွိပါတယ္… Contact Angle မ်ားလာရင္ Axial Load ကို ပို ခံႏိုင္ရည္ရွိလာပါတယ္… Contact Angle ဆိုတာ Race way တခုကေန တခုကို ဝန္ေရာက္သြားတဲ့ မ်ဥ္းနဲ႔ ဘယ္ရင္ဝင္ရိုးကို ေထာင့္မွန္က်တဲ့ မ်ဥ္းတို႔ရဲ႕ ၾကားထဲက ေထာင့္ကိုေခၚတာပါ… ေအာက္ကပံုကို ၾကည့္ပါ…


Angular Contact Bearing ကို တပ္ဆင္ရာမွာ တလံုးထဲဆိုရင္ အေပၚေအာက္ ဒါမွမဟုတ္ ေရွ႕ေနာက္မွားလို႔မရပါဘူး… ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ Axial Load/Thrust Force ဟာ အေပၚကျပထားတဲ့ ပံု အတိုင္း မွန္ကန္စြာ ေရာက္မသြားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခ်ိန္တိုအတြင္း Failure ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္…

Angular Contact Bearing ေတြကို ေသခ်ာၾကည့္ရင္ အတြင္းကြင္းေရာ အျပင္ကြင္းေရာ တဖက္နဲ႔ တဖက္ အထူအပါး မတူဘူးခင္ဗ်… အဲဒီေတာ့ ရုတ္တရက္ျဖဳတ္လိုက္မိလို႔ တပ္ဆင္ထားပံုကို ေသခ်ာစြာ မမွတ္မိဘူးဆိုရင္ ရမ္းသန္း မတတ္ၾက ပါနဲ႔… ေျပာင္းျပန္တတ္မိျပီး Purifier Vertical Shaft က Bearing Failure ျဖစ္သြားတာ ၾကံဳဘူးလို႔ပါ… 

Purifier ေတြရဲ႕ Vertical Shaft ေတြရဲ႕ Bottom Bearing ေတြဟာ Angular Contact Bearing ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္… Manual ေတြထဲမွာ ဘယ္လိုတပ္ဆင္ပါဆိုတာ ေသခ်ာေျပာျပထားေပမဲ့ တခါတခါ မွားယြင္းတတ္ပါတယ္… 

ဒါေၾကာင့္မို႔ Bearing နံပါတ္က ၇ နဲ႔ စရင္ ဒါမွမဟုတ္ Inner Race/ Outer Race က အေတာ္လႈပ္ေနရင္ Bearing ကို ေသခ်ာၾကည့္ပါ… Angular Contact Bearing ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္… တတ္တဲ့အခါမွာ Axial Load နဲ႔ Thrust Force လာမဲ့ဘက္ကို Inner Race (အတြင္းကြင္း)က ထူတဲ့ဘက္ကို ထားေပးရပါမယ္… ပါးတဲ့ဘက္ မဟုတ္ဘူးေနာ္… အေပၚပံုကိုၾကည့္ရင္ ရွင္းသြားမွာပါ… 

ဒါကေတာ့ Angular Contact Bearing တလံုးထဲ တပ္ဆင္ပံုပါ…

Angular Contact Bearing တစံု (၂လံုး) တပ္ဆင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေအာက္က ပံုအတိုင္း ၃ မ်ိဳးတပ္ဆင္လို႔ရပါတယ္…
ပံုေလးကိုၾကည့္ရင္ ရွင္းပါတယ္…  



Tandem arrangement

Bearing တလံုးထဲက ဝန္ကို မထမ္းႏိုင္တဲ့အခါမ်ိဳးမွာ Tandem arrangement ကို သံုးသည္… ဤသို႔တပ္ဆင္ေသာအခါ ဘက္မွားတပ္လို႔မရပါ… ဘယ္ရင္ေပၚသို႔ ဝန္သက္ေရာက္မႈဟာ အျပိဳင္ျဖစ္ေနျပီး Axial နဲ႔ Radial Load ေတြကို Bearing ေတြက အညီအမွ် ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္… Axial Load ကိုေတာ့ One Direction ကလာတာကိုပဲ ခံႏိုင္ပါတယ္… Both Directions က လာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တတိယ Bearing တလံုးကို တပ္ဆင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္… 

Back-to-back arrangement

ဘယ္ရင္ ၂ လံုးကို Back to Back တပ္ဆင္တဲ့အခါ ေတာင့္တင္းျပီး အတိမ္းအေစာင္းလဲ ခံပါတယ္… ဝန္သက္ေရာက္မႈလမ္းဟာ ဘယ္ရင္ဝင္ရိုးဆီသို႔ ျဖာထြက္သြားပါတယ္… Axial Load ႏွစ္ဘက္စလံုးမွ သက္ေရာက္မႈကို ခံႏိုင္ေသာ္လည္း One Direction ကို ဘယ္ရင္တလံုးဆီကပဲ ထမ္းထားမွာ ျဖစ္ပါတယ္…

Face-to-face arrangement  

ဘယ္ရင္ ၂ လံုးကို ပံုပါအတိုင္း face to face တပ္ဆင္တဲ့အခါ back to back ေလာက္ ေတာင့္တင္းမႈမရွိေပမဲ့ Misalignment ကို ပိုခံႏိုင္ပါတယ္… ဝန္သက္ေရာက္မႈလမ္းဟာ ဘယ္ရင္ဝင္ရိုးဆီသို႔ စုသြားပါတယ္… Axial Load ႏွစ္ဘက္စလံုးမွ သက္ေရာက္မႈကို ခံႏိုင္ေသာ္လည္း One Direction ကို ဘယ္ရင္တလံုးဆီကပဲ ထမ္းထားမွာ ျဖစ္ပါတယ္…

Angular Contact Bearing ေတြကို အသံုးျပဳရင္ တလံုးထဲသံုးတာနဲ႔ ၂လံုးတြဲ သံုးတာမွာ Bearing ရဲ႕ Basic Number က တူေပမဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ Suffix အကၡရာေတြက မတူပါဘူးခင္ဗ်ာ…

Bearing Number ေတြအေၾကာင္း အနည္းငယ္ရွင္းျပပါရေစ…
သူ႔မွာ (1) Prefix (2) Basic Design Number နဲ႔ (3) Suffix ဆိုျပီးရွိပါတယ္…

                                                                                
     6001 2RS bearing ဆိုပါစို႔....

(1) Prefix 

ဘယ္ရင္ထုတ္တဲ့ကုမၸဏီေတြကလဲ ကိုယ္ပိုင္ Prefix ေတြကို ဖန္တီးၾကပါတယ္… ဒါေၾကာင့္ ကြဲျပားႏိုင္ပါတယ္… 

(2) Basic Design Number
6001 ရဲ႕ ပထမဆံုး ဂဏန္း “6” 

ဘယ္ရင္ရဲ႕ Basic Number ထဲက ပထမဆံုး ဂဏန္းဟာ ဘယ္ရင္ အမ်ိဳးအစားကို ေဖာ္ညႊန္းပါတယ္… အေပၚကေဖာ္ျပထားတဲ့ ဂဏန္းမွာ 6 ျဖစ္ေနေတာ့ Deep Grooved Roller Bearing အမ်ိဳးအစားျဖစ္ပါတယ္…

First Number က
1 ဆိုရင္ Self-Aligning Ball Bearing   
2 ဆိုရင္ Barrel & Spherical Roller Bearing   
3 ဆိုရင္ Tapered Roller Bearing     
4 ဆိုရင္ Deep Groove Double-Row Bearing     
5 ဆိုရင္ Axial Deep Groove Ball Bearing (Thrust Ball Bearing) 
6 ဆိုရင္ Deep Groove Ball Bearing (Single Row)     
7 ဆိုရင္ Single Row Angular Contact Ball Bearing       
8 ဆိုရင္ Axial Cylinderical Roller Bearing (Cylinder Roller Thrust Bearing)     

6001 ရဲ႕ ဒုတိယ ဂဏန္း “0”

ဒုတိယအကၡရာကေတာ့ ဘယ္ရင္ရဲ႕ ေတာင္းတင္းခံႏိုင္ရည္ရွိမႈကို ကိုယ္စားျပဳပါတယ္… သူရဲ႕ စေကးက 9 မွ 4 အထိရွိျပီး အတြင္းကြင္း (Inner Race) နဲ႔ အျပင္ကြင္း (Outer Race) ေတြဟာ တဆင့္ျခင္းထူသြားသလို Ball အရြယ္ကလဲ ၾကီးလာျပီး ဝန္အပိုကို ထမ္းႏိုင္လာပါတယ္…

9 ဆိုရင္ Very Thin Section
0 ဆိုရင္ Extra Light
1 ဆိုရင္ Extra Light Thrust
2 ဆိုရင္ Light
3 ဆိုရင္ Medium
4 ဆိုရင္ Heavy
6001 က Extra Light ဆိုေတာ့ 6201, 6301 ထက္ပိုေသးတာေပါ့…

6001 ရဲ႕ တတိယနဲ႔ စတုတၳ ဂဏန္း “01”

6001 ရဲ႕ တတိယနဲ႔ စတုတၳ ဂဏန္းကေတာ့ ဘယ္ရင္ရဲ႕ Bore Size ကို ေျပာတာပါ ခင္ဗ်…. 00 ကေန 03 အထိေတာ့ သီးသန္႔ Bore Size ရွိပါတယ္… 00 ဆိုရင္ 10 mm၊   01 ဆိုရင္ 12 mm၊   02 ဆိုရင္ 15 mm၊    03 ဆိုရင္ 17 mm ရွိပါတယ္… 04 ကစျပီး ဘယ္ရင္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ဂဏန္း ၂လံုး ကို ၅ နဲ႔ ေျမွာက္ရင္ Bore Size ကိုရပါတယ္….

ဥပမာ
04  ဆိုရင္ Bore Size 04 x 5 = 20 mm
0          08   ဆိုရင္ Bore Size 08 x 5 = 40 mm
11  ဆိုရင္ Bore Size 11 x 5 = 55 mm

(3)Suffix
      
      Suffix ေတြကလဲ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိျပီး ေအာက္ပါ အခ်က္ေတြကို ပ့ံပိုးေပးပါတယ္…
    (၁)  Cage Type (၂) Internal Design (၃) Seal (၄) Lubricant used (၅) Tolerances (၆) Internal clearance 
    (၇)  External Design တို႔ျဖစ္ပါတယ္…

    2RS ဆိုရင္ ၂ဘက္စလံုးကို Rubber seal နဲ႔ ပိတ္ထားမယ္…
    RS ဆိုရင္ တဘက္ကို Rubber seal နဲ႔ ပိတ္ထားျပီး တဖက္ ဖြင့္ထားမယ္…
    2Z / ZZ ဆိုရင္ ၂ဘက္စလံုးကို Metal seal နဲ႔ ပိတ္ထားမယ္…
    Z ဆိုရင္ တဘက္ကို Metal seal နဲ႔ ပိတ္ထားျပီး တဖက္ ဖြင့္ထားမယ္…

   အဲဒါကိုၾကည့္ျပီး 6001 2RS အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရရင္ Deep Groove Roller Bearing, Extra Light, rubber sealed in both side 
လို႔ ေျပာရင္ရပါတယ္…

Suffix မွာ ေနာက္ထပ္အကၡရာေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါေသးတယ္…
ဘယ္ရင္ေတြမွာ ထုတ္လုပ္တဲ့ ကုမၸဏီေတြေပၚ မူတည္ျပီး Prefix နဲ႔ Suffix ေတြ ကြဲျပားပါတယ္…

SKF ရဲ႕ Single Row Angular Contact Bearing မွာ

A ဆိုရင္ Contact Angle 30°
B ဆိုရင္ Contact Angle 40°

C2 ဆိုတာ Axial Internal Clearance Smaller Than Normal
C3 ဆိုတာ Axial Internal Clearance Greater Than Normal
C4 ဆိုတာ Axial Internal Clearance Greater Than C3 ျဖစ္ပါတယ္…
စက္ခန္းထဲမွာ (High ambient teamperture) မွာ အသံုးျပဳတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ Internal Clearance ပိုမ်ားတဲ့ C3 Bearing ကို အသံုးျပဳသင့္ပါတယ္…

၂ လံုးတြဲတဲ့ Universal Matchable Bearing ေတြမွာဆိုရင္

CA ဆိုတာ Axial Internal Clearance Smaller Than Normal (CB)
CB ဆိုတာ  Axial Internal Clearance Normal
CC ဆိုတာ Axial Internal Clearance Greater Than Normal (CB) 

G ဆိုရင္ Universal matched Bearing ျဖစ္ျပီး axial internal clearance ရွိတာကို ျပပါတယ္… 
GA ဆိုရင္ Light Preload
GB ဆိုရင္ Moderate Preload
GC ဆိုရင္ Heavy Preload

DB ဆိုရင္ Two bearing matched for mounting back-to-back
DF ဆိုရင္ Two bearing matched for mounting face-to-face
DT ဆိုရင္ Two bearing matched for mounting in tandem 

အဲဒီလို Prefix ေတြ Suffix ေတြ ကြျပားျခားနားေနတာေၾကာင့္ ကိုယ္အသံုးျပဳမဲ့ Ball Bearing Brand အေၾကာင္းကိုေတာ့ သိရွိဖို႔လိုေနျပီလို႔ ခံစားမိပါတယ္… ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ပစၥည္းမွာတဲ့အခါ Vendor ေတြဆီကမွာပါတယ္… Vendor ေတြကလဲ Bearing ရဲ႕ နံပါတ္ကိုပဲ အေလးထားျပီး Prefix / Suffix ေတြကို လစ္လ်ဴ ရႈတတ္ပါတယ္… ဒါေၾကာင့္မို႔ Suffix ေတြကို မသိခဲ႔ရင္ တပ္ဆင္တဲ့ အခါ မွားယြင္းမႈေတြ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္လို႔ ေထာက္ျပခ်င္သလို ဘယ္ရင္နံပါတ္ အခ်ိဳ႕ကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ရင္းနဲ႔ အဆံုးသတ္ လိုက္ခ်င္ပါတယ္…

7210 BG ဘယ္ရင္ဆိုပါစို႔။ Universal single row angular contact bearing, Bore size = 50mm, Contact angle = 40° with axial clearance လို႔ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ရပါမယ္… Universal bearing ျဖစ္ျပီး back to Back, face to face နဲ႔ tandem arrangement ေတြမွာ သံုးလို႔ရပါတယ္…

7210 B DB ဆိုရင္ Universal matchable bearing (Pair of bearings) in a back to back arrangement လို႔ ဆိုလိုပါတယ္… face to face နဲ႔ Tandem arrangement ေတြမွာ သံုးလို႔ မရဘူးေနာ္…


ကိုးကား။ SKF/NSK/Internet

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.